آسانسور فضایی


از همه چیز از همه جا

گلچینی ازموضوعات وتصاویر گوناگون ازهمه چیز و همه جای جهان

 

اين آسانسور احتمالاً صد برابر انرژي كمتر از پرتاب يك موشك به فضا نياز خواهد داشت.

"شوئيچي اونو" رئيس بنياد آسانسور فضايي ژاپن مي گويد: «مانند سفر كردن به خارج هر كس قادر خواهد بود با اين آسانسور به فضا برود.» اين طرح مورد توجه دانشمندان سراسر دنيا و سازمان هاي دولتي از جمله ناسا واقع شده است. 

 

بنياد آسانسور فضايي ژاپن از علاقه مندان به اين طرح خواسته است  طرح ها و ايده هاي خود را براي ساخت اين آسانسور به آنها ارائه دهند. براي بهترين طرح ها براي كابين اين آسانسور و انتقال آن به فضا جوايزي هم در نظر گرفته شده است.


   ژاپني ها از هم اكنون هزينه ساخت اين آسانسور را پنج ميليارد پوند تخمين زده اند. اگر ژاپن اكنون به عنوان قدرت اول جهاني در ساخت و ساز و توليد مواد با كيفيت مهندسي نبود طرح اين ايده مثل يك شوخي بي مزه شايد خيلي زود فراموش مي شد. اما با پيشرفت هاي ژاپن ساخت اين آسانسور فضايي خيلي هم بعيد به نظر نمي رسد.

 بزرگ ترين مشكلي كه در اين طرح وجود دارد كابل هاي برق آن است. رساندن اين آسانسور به يك ايستگاه ماهواره يي در خارج از سطح زمين نيازمند كابلي بسيار طويل است كه بتواند به سطح خلابرسد و در عين حال بدون لرزش و مشكل كابين آن را حمل كند. اين كابل بايد فوق العاده سبك و بي نهايت قدرتمند باشد و در عين حال در برابر برخورد اجسام خارجي در داخل و خارج اتمسفر هم مقاوم باشد. به گفته گروه هايي كه روي اين طرح كار مي كنند اين مشكل را مي توان با لوله هايي به ضخامت نانومتر و از جنس كربن حل كرد. 

 

در حال حاضر كمپاني هاي بزرگ ژاپني توليدكننده كاشي از اين ماده در توليدات خود استفاده مي كنند. به گفته "يوشيو آئوكي" پروفسور دانشگاه نيهون و يكي از مديران بنياد آسانسور فضايي ژاپن اين كابل بايد چهار برابر قدرتمندتر از لوله هاي نانومتركربني كه در حال حاضر از آن استفاده مي شود باشد. به گفته او ديگر كابل هايي كه براي اين آسانسور استفاده مي شود بايد 180 بار قوي تر از فولاد باشد.


       مساله ديگري كه در ساخت اين آسانسور مطرح است نيروي پشت حمل كابين اين آسانسور به فضا است. پروفسور "آئوكي " در اين باره مي گويد: «ما در فكر بهره گرفتن از تكنولوژي استفاده شده در قطارهاي گلوله يي (بسيار سريع) هستيم. لوله هاي كربني رساناي بسيار خوب الكتريسيته هستند  ، بنابراين ما در اين فكر هستيم از دو كابل موازي كه يكي مسوول رساندن نيرو به كابين باشد در اين طرح استفاده كنيم.    


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در پنج شنبه 13 بهمن 1390برچسب:,ساعت 17:3 توسط حامد سایری|


قالب جدید وبلاگ پيچك دات نت